Saswitha Yoga Eenheid van lichaam en bewustzijn waar de adem de verbinding vormt.

Deze vorm van dynamische Hatha Yoga is voor iedereen geschikt die kennis wil maken met Yoga, of al geruime tijd oefent en verdieping zoekt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop de adem wordt gebruikt als middel om in jezelf de verbinding te ervaren. 
In de les is een evenwichtige verdeling van staande, zittende en liggende oefeningen. Eerst beoefenen we houdingen dynamisch, als voorbereiding om de verstilling in de houding op te zoeken. De adem is de dragende kracht, en door ons te concentreren op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die toegang geeft tot verstilling.
Alle bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom en de gewrichten komen in een Saswitha Yoga les aan bod. Er is een duidelijk onderscheid in de houdingen tussen ontspanning en kracht. Soms subtiel, regelmatig uitdagend, maar altijd aanpasbaar aan jouw unieke situatie.
In elke les komen oefeningen ter bevordering van ontspanning aan bod, en doen we concentratie oefeningen of mediteren we.
Hierdoor kan een complete ervaring ontstaan.
Je brengt de aandacht naar binnen, naar jezelf.Zo ontstaat er ruimte om te zien wie je werkelijk bent, ten diepste uit.

 

 

27164471_1406158806177161_7323526021112224938_o

 

WAAROM YOGA?

In onze westerse maatschappij ligt de nadruk op de ‘actie in het bovenste deel van ons lichaam.’ Denken met ons hoofd, analyseren. We zien de wereld en onszelf in deze maatschappij maar vanuit een heel klein deel van het lichaam. Yoga brengt ons in contact met het gehele lichaam.
Yoga bevordert onze algehele gezondheid en welzijn. Hierdoor heeft stress minder vat op ons en voelen we ons evenwichtiger en meer ontspannen.
Yoga geeft ons de gelegenheid om de gehele wervelkolom in beweging te brengen. Alle kanten op. Dit bevordert de beweeglijkheid, verstrekt onze spieren. Ook de spieren die we in onze dagelijkse bezigheden misschien minder vaak aanspreken.
Yoga brengt ook op een dieper niveau onze organen in beweging. Het optimaliseert ze. Het zou onder andere invloed kunnen uitoefenen op het verbeteren van de spijsvertering, door een betere darmstimulatie. En doordat we de adem verdiepen worden onze cellen voorzien van meer zuurstof, verbetert de bloedcirculatie en verbetert ons immuunsysteem.

Maar vooral geeft Yoga de gelegenheid onze aandacht naar binnen te keren. Yoga zal je dat brengen wat je het meeste nodig hebt, en zal je levensvragen aan het licht brengen. Of het nou gaat om innerlijke rust, sterke kernspieren of meer wilskracht. Yoga laat je zien wat JOU Pad is, wie JIJ al bent.